על אכילה בלילות

הבעיה עם אכילה בלילות

אכילה בלילות נפוצה מאוד בחברה המערבית. אנשים רבים נחשפו להמלצות על הימנעות ממנה, אך מעטים מאתנו מיישמים אותן. במאמר זה, אציג בפניכם את הסיבות העומדות מאחוריה. בנוסף, אציע פתרון להתמודדות בריאה עם הרעב המופיע בשעות הלילה. 

בני האדם אינם חיות לילה

נסו להיכנס לחדר חשוך לחלוטין ולהביט מסביבכם. בשונה מחיות לילה דוגמת ינשופים או תנים, בני האדם ניחנו בראיית לילה עלובה. העיניים שלנו מותאמות לחלוטין לשעות היום. בלילה, גופינו אינו ערוך לשום פעילות מלבד שקיעה בשינה. בהשפעת החשיכה, גופינו מתחיל להפריש מלטונין, המכונה גם "הורמון השינה". 

ואז הגיע החשמל

בחברה המערבית, מרביתנו נהנים להתענג על חיי הלילה. בשעות אלו אנו חשופים לאורות מלאכותיים הנובעים מנורות החשמל והמסכים. החשיפה לאור המלאכותי בשעות הלילה משבשת את המנגנונים הטבעיים של הגוף. בעקבותיה, אנו חווים חוסר איזון הורמונלי של ממש. המצב משרה על גופינו מתח הגורם להפרשה יתרה של "גרלין", הורמון הרעב. לרוב, הרעב הלילי מורגש במיוחד לאחר השעה 23:00. לאחר שעה זו אנשים רבים יחוו קושי רב יותר לשקוע בשינה.

אכילה לילית ומערכת העיכול

עם רדת החשיכה, מערכת העיכול שלנו מפחיתה מאוד את פעילותה. בזמן זה, היא מקדישה את האנרגיה שלה לטיהור המערכת מרעלים וכן לספיגת רכיבי ההזנה ממזונות שנאכלו במהלך היום. בנוסף, במהלך שנת הלילה גופנו עורך תהליך ריפוי ואיזון של האיברים הפנימיים. כאשר אנו אוכלים בסמוך לשינה, אין לגופנו ברירה אלא להשקיע אנרגיה יתרה עבור מלאכת עיכול המזון. במצב כזה, תחסר לו האנרגיה הדרושה על מנת לבצע באופן מושלם את התהליך שצוין לעיל. כשהתהליך נפגם, גופנו עלול להיחלש ואף לסבול מבעיות בריאות שונות. בנוסף, אכילה בשעות בהן המערכת נחה עלולה להוביל לאי נוחות עיכולית. על מנת לתמוך בפעילות מערכת העיכול, מומלץ מאוד לאכול את הארוחה האחרונה לפני השעה 20:00 ולשקוע בשינה לפני השעה 23:00.

איך פותרים את הרעב הלילי?

מערכת העיכול לא נועדה לעכל מזון בשעות הלילה. בשעות אלו, עלינו להניח לה לנוח ולהתחזק. לשם כך, עלינו לסגל הרגלים חדשים שיתמכו בפעילות התקינה של גופינו. ראשית, מומלץ להשתדל להמעיט את החשיפה לאור מלאכותי בשעות הלילה. בזכות הרגל זה, גופכם יפריש את הורמון השינה ביעילות. מומלץ במיוחד להיכנס למיטה לפני השעה 22:30, כך שתירדמו לפני השעה 23:00. מומלץ להקפיד לישון לפחות 7 שעות בכל לילה.

תחושת הרעב והשתייה דומות מאוד זו לזו. לכן, מומלץ לפתור את הרעב הלילי על ידי שתיית מים או חליטת תה.

אם בכל-זאת תחליטו לאכול, מומלץ לבחור במזונות עתירי נוזלים דוגמת פירות, ירקות עתירי נוזלים (עגבניות, מלפפונים), מרק או דייסה. מזונות אלו מתעכלים בקלות במהירות. לכן, הם יפריעו במידה המועטה ביותר לתהליכים המתבצעים בגוף בשעות הלילה. אם בחרתם לאכול בלילה, הקפידו לצרוך כמות קטנה בלבד.

המאכלים הבעייתיים ביותר לצריכה בשעות הלילה הם מאכלים כבדים, מורכבים וקשים לעיכול הנצרכים בכמות גדולה. למשל: מזון מעובד, מזון מטוגן, מזונות מן החי וקטניות שלא עברו הנבטה.

"מה ייצא לי מזה"?

עריכת שינויים תמיד דורשת מוטיבציה. לכן, אשמח לשתף אתכם ברווח שלכם מהרגל נפלא זה.
ראשית, הימנעות מאכילה לילית תשפר את איכות השינה שלכם ותעלה את רמות האנרגיה שלכם במהלך היום. בנוסף, ההרגל יטיב עם מראה העור והבריאות הכללית שלכם. זאת מכיוון שהימנעות מאכילה לילית מייעלת תהליכי ניקוי רעלים וספיגה של וויטמינים ומינרלים. ההרגל החדש יתרום גם להעמקת תהליכי ריפוי ממחלות כרוניות ובהשגת משקל בריא ומאוזן. 

אני מאמינה בכם!

אלו מכם אשר הורגלו לאכול בשעות הלילה עשויים לחוות את הוויתור על כך כקשה ומאיים. עבורם אשתף כי ככל שמרבים להקפיד על ההרגל החדש – כך גוברת הרגישות לאיתותי הגוף והשיבה להרמוניה פנימית. במידה ותתקשו בביצוע המלצה מסוימת, נסו לעשות זאת באופן הדרגתי עד שתרגישו בנוח לבצעה במלואה.

באהבה,
איילה אריאל
נטורופתית בחולון

קישורים רלוונטיים

שמנים אתריים התומכים בשינה: שמן לבנדר, שמן ברגמוט, שמן ילנג ילנג
סרטון בנושא אכילה לילית

אהבתם? העבירו את זה הלאה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם

מתעניינים לגבי טיפול?

צרו קשר