נשימה נכונה

על נשימה נכונה

נשימה נכונה מהווה מפתח חשוב עבור שמירה על בריאות פיזית ונפשית. למעשה, מתן תשומת לב להרגלי הנשימה שלכם והסדרתם מחדש יוכלו לשנות את חייכם מקצה לקצה. בכוחה של נשימה נכונה להשפיע באופן ישיר על מערכת העצבים, העיכול והעור שלכם ולסייע לכם ליהנות מאיזון רגשי, מעיכול סדיר ומעור בריא יותר.

על פי הרפואה ההודית העתיקה, הריאות הן "משכן הצער", האזור בגוף אשר נוטה לשאת ולאגור כאבים רגשיים. בעתות רוויות מתח, רבים מוצאים את עצמם נושמים נשימות קצרות ומהירות או נושמים נשימה שטחית מאוד, כמעט 'שוכחים' לנשום – זאת בעוד שדפוסי נשימה אלו רק מחריפים את המתח שהגוף חווה. על כן, בכל יום ובעיקר בימים או תקופות רוויי מתח או כאב, זכרו להתחבר מחדש לנשימה מיטיבה ואיכותית אשר תסייע לכם לפוגג את המשקעים הרגשיים שהצטברו בריאותיכם ולשוב לחוויה שלווה ושלמה יותר.

על אף הגברת המודעות לתזונה מיטיבה ולביצוע פעילות גופנית, המודעות לתרגול נשימה נכונה נותרה נמוכה מאוד בחברה המערבית. מרבית האנשים אינם עוצרים על מנת להקדיש תשומת לב להרגלי נשימתם ונושמים נשימה שטחית לאורך שנים. רבים מאמינים כי על האוויר להישלח אל בית החזה, אך נשימה מיטיבה היא כזו אשר נלקחת אל חלל הבטן. על כן, אזמין אתכם לשחרר את האמונה כי עליכם לכווץ את בטניכם ולהבליט את חזכם, להרפות ולהניח לבטן שלכם לעלות ולרדת בחופשיות עם הנשימה.

התבוננו בנשימה

עצרו את כל עיסוקיכם ומקדו את תשומת לבכם בנשימותיכם. האם הן מהירות או אטיות? האם 'שחכתם' לנשום?

נשימה נכונה – שאפו דרך האף, נשפו דרך הפה

הרגילו את עצמיכם לשאוף את האוויר דרך האף. הנשיפה תוכל להתבצע דרך האף או דרך הפה. נשיפה דרך הפה היא בעלת איכות מרפה ומשחררת מתח ואני ממליצה עליה במיוחד.

נשימה נכונה – נשמו נשימות בטן

הורגלנו להאמין שעלינו לנשום אל בית-החזה, זאת בעוד שנשימה נכונה נלקחת דווקא אל חלל הבטן. על מנת לתרגל זאת, ראו בדמיונכם כיצד האוויר שאתם נושמים נשלח אל הבטן וממלא אותה, באופן זה 'תפקדו' על גופכם ליישם נשימות בטן. ראו כיצד בטניכם עולה עם השאיפה ויורדת עם הנשיפה.

השאירו מרווח קצר בין השאיפה לנשיפה

כשבטניכם מלאה באוויר, אל תמהרו לנשוף אותו החוצה מיד. השאירו מרווח קצר של שנייה עד מספר שניות במהלכן האוויר ישהה בגופכם מבלי לנשוף אותו.

נשמו נשימות רכות ואטיות

הרגישו את בטניכם מתמלאת ומתרוקנת לאט ובהדרגה. כשהיא מלאה, המתינו לרגע ולאחר מכן נשפו את האוויר החוצה. מצאו את הקצב הנכון עבורכם, קצב שיעורר בכם רוגע ונינוחות. הימנעו מהפעלת מאמץ, נשימה נכונה תהיה רכה ונעימה.

תרגלו

בכל יום, פנו זמן עבור התבוננות שקטה בנשימותיכם וחזרה מודעות על הצעדים. בעזרת התרגול, גופכם ילמד לתרגל נשימה נכונה בעצמו. גם כאשר ההרגל יוטמע, אמליץ לכם להמשך ולהתבונן בנשימתכם באופן מודע בכל יום ובעיקר במהלך חוויות רוויות מתח דוגמת ביצוע מטלות חשובות או שהייה בעבודה. בזכות תשומת הלב שתקדישו לה, הנשימה תתאזן ותסתנכרן והמתח שנאגר בכם יתמוסס וישתחרר.

לסיכום

לנשימה נכונה ישנה השפעה משמעותית על השגת בריאות פיזית ואיזון רגשי. ניתן לתרגל נשימה נכונה על ידי התבוננות שקטה בנשימה, הכנסת האוויר אל חלל הבטן במקום לבית החזה ונשימת נשימות אטיות, נעימות ורכות. יש להכניס את האוויר מהאף ומומלץ להוציאו דרך הפה. על מנת להפוך את הנשימה הנכונה להרגל, יש לתרגל אותה באופן מודע בכל יום. גם לאחר הטמעת ההרגל, מומלץ להקדיש זמן עבור התבוננות בנשימה בכל יום.

מידע נוסף בנושא –

סרטון בנושא נשימות בטן
שמן אתרי לבנדר, מרגיע ופותח נשימה

באהבה,
איילה אריאל
נטורופתית ומטפלת בהילינג בחולון

אהבתם? העבירו את זה הלאה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם

מתעניינים לגבי טיפול?

צרו קשר